דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
הוראה בפקולטה לרפואת שיניים
  

בית הספר לרפואת שיניים נוסד בשנת 1953 ביוזמה משותפת של האוניברסיטה העברית, הדסה ואחוות אלפא אומגה.

בשנת 1964 עבר בית הספר למשכנו הקבוע בקמפוס הרפואי בעין- כרם. בשנת 1965 הוכר בית הספר כפקולטה השביעית של האוניברסיטה העברית בירושלים.

בפקולטה לרפואת שיניים קיימות מרפאות סטודנטים מהחדישות ומהמצוידות ביותר בעולם.  שיטת ההוראה היא על בסיס של טיפול משולב ומקיף במתרפא
 (comprehensive patient care)
 הפקולטה לרפואת שיניים מציעה אתגרים לצעירים ולצעירות שלהם עניין במקצוע ביו-רפואי מעמיק, יחד עם מיומנות טכנית, וכן אתגרים בתחום המחקר, ההוראה והשירות הקליני.
 בתום שלוש שנות לימודים מוענק התואר "בוגר במדעי הרפואה" (.B.Med.Sc) ובתום שש שנות לימודים מוענק התואר "דוקטור לרפואת שיניים" (.D.M.D )
 ברפואת שיניים קיימים מספר תחומים אשר בכל אחד מהם ניתן לרכוש מומחיות קלינית. רפואת שיניים הוא מקצוע אנרגטי שניתן לעסוק בו הן באופן עצמאי והן במסגרות ציבוריות, תוך הפקת סיפוק עצמי רב. 
 


 
 תיאור הקוריקולום
 
השנה הראשונה
 

השנה הראשונה מתמקדת בלימודים קדם – רפואיים   בסיסיים. הדגש הוא על היסודות של מדעי הטבע, רפואה ורפואת שיניים. לפיכך, הקורסים נלמדים בפקולטה למדעי הטבע, בפקולטה לרפואה ובפקולטה לרפואת שיניים. 
 הפקולטה למדעי הטבע מלמדת קורסי מבוא במתמטיקה, כימיה (כללית ואורגנית) ופיזיקה (מכניקה וחשמל ואופטיקה). בקורסים אלו סטודנטים ילמדו עקרונות בסיסיים במדעים שיאפשרו להם הבנה טובה יותר של תהליכים המתרחשים בגוף האדם. רוב הקורסים ניתנים בסמסטר הראשון.
 
במסגרת הפקולטה לרפואה, סטודנטים שנה א' ילמדו קורס בסיסי בביולוגיה של האדם, הנוגע בנושאים של ביולוגיה תאית, ביולוגיה התפתחותית וגנטיקה. תפקידו העיקרי של קורס זה הוא ללמד סטודנטים חדשים שפה ביולוגית-מדעית ולהכיר להם את הספרות המדעית. בקורס מבנה ותפקוד של ביומולקולות סטודנטים יקבלו מבוא ויכירו עקרונות בסיסיים בביוכימיה. בנוסף, הפקולטה לרפואה נותנת קורס ראשוני בדימות, בו סטודנטים ילמדו עקרונות בסיסיים ברדיולוגיה ודימות קליני.
 
במסגרת הקורסים הניתנים ע"י הפקולטה לרפואת שיניים, סטודנטים בתחילת שנה א' ילמדו קורס של מבוא לבריאות הפה והשיניים , בו ירכשו הכרה ראשונית עם עקרונות רפואת שיניים קלינית ומניעתית בהרצאות הניתנות ע"י מומחים לרפואת שיניים קהילתית. בהמשך, משתתפים הסטודנטים בשני קורסים ברפואת שיניים שמשלבים חלקים מעשיים. בקורס במורפולוגיה דנטלית, בנוסף להכרות מורחבת עם הצורה והמבנה של השיניים והאבולוציה של המשנן, סטודנטים ילמדו לגלף שיניים בצורה אנטומית נכונה. בקורס מבוא למיומנויות מנואליות לרפואת שיניים סטודנטים יכירו סביבת עבודה  של רופא שיניים ויתנסו בפרוצדורות בסיסיות, כגון הכנת חללים לסתימות ויתחילו לפתח מיומנויות בסיסיות הנדרשות מרופא שיניים.
 
בנוסף, יכירו הסטודנטים את ההיבט המחקרי של רפואת השיניים. הקורס "מבוא למחקר ברפואת שיניים" מפגיש את הסטודנטים עם חוקרי הפקולטה, אשר מלמדים אותם על ההתפתחויות האחרונות בתחום. הפקולטה לרפואת שיניים מעניקה לסטודנטים גם קורסים בסיסיים בסטטיסטיקה, אימונולוגיה ופסיכולוגיה.
 
השנה השניה
 
בהתבסס על הקורסים במדעי היסוד, יינתנו בשנה השנייה קורסים במבואות למדעים רפואיים. בשנה השנייה כמעט כל הקורסים ניתנים ע"י הפקולטה לרפואה ונלמדים ביחד עם סטודנטים לרפואה. 
 

הקורס העיקרי של השנה, הוא קורס באנטומיה, שנמשך לאורך 2 סמסטרים וכולל לימוד תאורטי והתנסות מעשית במבנה גוף האדם.  הקורס המשלים בנוירואנטומיה ונוירוביולוגיה נלמד גם הוא בשנה השנייה ומעניק לסטודנטים הבנה במערכת העצבים המרכזית. יסודות בהתפתחות עוברית יינתנו בקורס אמבריולוגיה, ואילו יסודות בהתפתחות פסיכולוגית ילמדו בקורס גדילה והתפתחות.

  

לחלק גדול מן הקורסים הניתנים בסמסטר ראשון יש קורס המשך בסמסטר השני. כך למשל, בסמסטר הראשון יינתן קורס היסטולוגיה א', שבו נלמדים עקרונות היסטולוגיים ברמת הרקמה, ואילו בסמסטר השני יינתן קורס היסטולוגיה ב', בו ילמדו סטודנטים היסטולוגיה של מערכות בגוף האדם. גם לקורס "ביוכימיה- ביואנרגטיקה ומטבוליזם" השם גדש על תהליכים ומסלולים מטבוליים, הניתן בסמסטר א', יש קורס המשך בסמסטר ב', העוסק בפתולוגיות שעלולות לקרות במסלולים מטבוליים. לקורס בפיזיולוגיה תאית, אשר נלמד בסמסטר ב' של שנה שנייה, יש קורס המשך בשנה השלישית, העוסק בפיזיולוגיה של מערכות בגוף האדם.

 

בצורה דומה, גם הפקולטה לרפואת שיניים מלמדת בשנה השנייה שני קורסי מבוא לרפואת שיניים קלינית. בסמסטר הראשון מתקיים קורס "מבוא לרפואת שיניים קלינית א'", החושף את תחומי ההתמחות השונים ברפואת שיניים באמצעות מפגש עם מומחים במקצועות השונים ועם עבודתם. בסמסטר השני מתקיים הקורס "מבוא לרפואת שיניים קלינית ב'", שמטרתו לחשוף את הסטודנטים לעבודה הקלינית ברפואת שיניים בקליניקות אמיתיות ולהפגיש אותם עם מתרפאים. סטודנטים לרפואת שיניים מצופים לפתח אמפתיה ותקשורת חיובית עם פציינטים במפגשים אלו. בנוסף, תהיה לסטודנטים הזדמנות להתנסות בעבודת צוות ברפואת שיניים, כאשר יסיעו לסטודנטים בשנים הקליניות בזמן עבודתם בקליניקה.

 

השנה השלישית

 בשנה השלישית הסטודנטים מתמקדים בעיקר במדעי הבסיס ברפואת שיניים ומשלימים את הידע הבסיסי הנחוץ מלימודי הרפואה.
 
הקורסים הרפואיים מטרתם להעמיק את הידע הפרה-קליני שהסטודנטים רכשו בשתי השנים הראשונות באמצעות לימוד הפתולוגיות הנפוצות ודרכי הטיפול בהן. כך למשל, הקורס בפתולוגיה כללית הוא למעשה המשך של הקורסים בהיסטולוגיה, המאפשר הכרות עם תהליכים פתולוגים, שגורמים לשינויים מורפולוגים ברקמות ואיברי הגוף. קורס המשך בפתולוגיה של רקמות חלל הפה והשיניים ניתן בסמסטר השני. הקורס "טרטולוגיה קלינית" מלמד על אפקטים סביבתיים אפשריים העלולים לפגוע בהתפתחות נורמלית של העובר ולגרום למומים. הקורס "גנטיקה של האדם", בנוסף ללימוד מכניזמים של הורשה, מפגיש את הסטודנט עם מחלות גנטיות ומציע דרכי טיפול בהן.  הקורס בפרמקולוגיה, הניתן בשנה השלישית, מפגיש את הסטודנטים עם עקרונות בסיסיים ברוקחות ומאפשר ללמד על דרכי טיפול תרופתיות בפתולוגיות השונות.
בשנה השלישית הפקולטה לרפואת שיניים מלמדת קורסים שמקבילים לקורסים שניתנים בשנה השנייה  ע"י הפקולטה לרפואה, אבל ספציפיים למערכות הפה: ביולוגיה אורלית, אקולוגיה אורלית, פיזיולוגיה אורלית, פתולוגיה אורלית וביוכימיה אורלית. כמו כן, יש העמקה בתחומים הקליניים והמחקריים ברפואת שיניים בקורסים: "עצם" – המעניק מבט רחב יותר על הפתופיזיולוגיה של העצמות, בקורס "הנדסת רקמות"- המעניק ידע עדכני בתחום הנדסת רקמות ורפואה רגנרטיבית, ובקורס עששת שסוקר ממבט מחקרי וקליני את המחלה הזיהומית הנפוצה בחלל הפה.
 

הקורס חומרים דנטלים בא להכין את הסטודנט לקראת הלימודים הקליניים שמתחילים בשנה הרביעית. מטרת הקורס היא להכיר לסטודנטים משפחות שונות של חומרים ברפואת שיניים ומאפייניהם, ולעזור להם ליישם את הידע התיאורטי הזה במרפאת שיניים. קורס רנטגן מטרתו לחשוף את הסטודנטים למכשור הדמיה ברפואת שיניים ולאפשר התנסות בסיסית בו.

במסגרת סמינר הבוגר  על הסטודנטים לחקור נושא שיבחרו ברפואת שיניים או ברפואה הכללית,  ולכתוב עבודה אינטגרטיבית בנושא.

בסיום שלוש השנים מוענק התואר בוגר במדעים רפואיים ברפואת שיניים: B.Med.Sc .
 

השנה הרביעית

השנה הרביעית היא השנה הראשונה מבין שלוש השנים הקליניות. בשנה זו במקביל לרכישת הידע התיאורטי הקליני ותרגולו, לראשונה הסטודנטים מטפלים במתרפאים. 

כך למשל, המחלקה לשיקום הפה מלמדת שלושה קורסים בסיסיים ברפואת שיניים משקמת:   "מיומנויות יסוד- תותבת חלקית קבועה", "מיומנויות יסוד- סגר" ו"מיומנויות יסוד- משמרת"  . מטרתם של קורסים אלו ללמד עקרונות וטכניקות בסיסיות הנדרשות לטיפול במתרפאים. סטודנטים שיעמדו בהצלחה במבחנים המעשיים, יהיו רשאים להתחיל טיפול במתרפאים.
 

בדומה, גם המחלקות לפריודונטיה, אנדודונטיה, כירורגיה, אורתודונטיה והמחלקה לרפו"ש קהילתית מעבירות קורסים שנתיים , המלמדים את עקרונות המקצוע, כוללים תרגולים מעשיים וחלקן מאפשרות כבר בשנה הזאת התנסות בטיפול במתרפאים פשוטים במרפאות.

במחלקה לרפואת הפה, ילמדו הסטודנטים את הבסיס הפתופיסיולוגי למחלות השכיחות בחלל הפה או כאלה בעלות ביטויים בחלל הפה וילמדו לבצע בדיקה קלינית מקיפה ולהציע אבחנה מבדלת. בנוסף, מלמדת המחלקה לרפואת הפה קורסים משלימים ברדיולוגיה ובמחלות זיהומיות.
 
התרגולים המעשיים בכלל הקורסים הקליניים ניתנים בקבוצות קטנות, כאשר כל קבוצה מנוהלת על ידי מדריכים בכירים שהם רופאים מומחים בתחומם ומדריכים צעירים. ההתנסות הקלינית תתבצע במרפאת הסטודנטים בפקולטה, המצוידת היטב בכל המכשור והחומרים הנדרשים. במרפאה, לכל סטודנט יחידה עצמאית, המדמה חדר טיפולים של רופא שיניים. 
 

על מנת לקבל תואר DMD כל סטודנט חייב להגיש עבודת מחקר (תזה). הקורס השנתי במבוא למחקר בסיסי וקליני מעניק לסטודנטים את הכלים להבין את עקרונות המחקר הבסיסי והקליני.  

לאורך שלוש השנים הקליניות יש כוונה לפתח את האחריות, המודעות והמעורבות החברתית. בסדרת קורסי בחירה המתחילים בשנה הרביעית, סטודנטים יעזרו לאוכלוסיות נזקקות ויעניקו טיפולי שיניים, בהתאם להתקדמות המקצועית שלהם.

 

השנה החמישית

בשנה החמישית ממשיכים הסטודנטים להתמקצע בתחומים הקליניים השונים ברפואת שיניים. השנה מתווספים לימודים קליניים במקצועות הבאים: פדודונטיה, אורתודונטיה, אנדודונטיה ורפו"ש קהילתית. ברוב המקצועות, בנוסף להתנסות הקלינית, מתקיימים גם שיעורים עיוניים.

בשנה החמישית שמים דגש על הטיפול הכולל במתרפא. לקורסים השנתיים בשיקום, פריודונטיה, אנדודונטיה, ורפואת הפה יש שיעורים קליניים משותפים והמדריכים שברובם הם רופאים מומחים מכל אחת מהמחלקות נמצאים במרפאת הסטודנטים לאורך כל זמן הלימודים. כך גם לקורסים בפדודונטיה ורפו"ש קהילתית יש התנסות קלינית משותפת עם דגש על טיפול אינטגרטיבי.

גם בהרצאות ובסמינרים הדגש הוא על אינטגרציה בין התחומים השונים . הקורס בשתלים מועבר ע"י המחלקות לכירורגיה, פריודונטיה ושיקום. בקורס "טיפול משולב במתרפא" על הסטודנטים להכין סמינרים בנושאים נבחרים, להעביר מצגות לחבריהם לכיתה ולערוך דיון, שבו הם מיישמים את הידע התיאורטי בקבלת החלטות פרקטיות על תוכניות טיפול כוללניות.

בשנה החמישית מתחילות רוטציות במחלקות השונות בפקולטה. הרוטציות אורכות בין שבוע לשבועיים ומתקיימות בקבוצות קטנות מאוד של סטודנטים (עד 6). ברוטציות במחלקות: כירורגיה, רפואת הפה, רדיולוגיה, ופריודונטיה לסטודנטים ניתנת הזדמנות לראות וללמוד מעבודתם של מומחים בתחומים ותתי-תחומים שונים (observation ), ולתרגל בדיקה ואנמנזה של מטופלים במחלקה ולהתנסות בפרוצדורות קליניות בהשגחתם של מומחים ומתמחים במחלקה.
 

בשנה החמישית מתווספים קורסים בתתי-תחומים חדשים: למשל הקורס בתותבות נשלפות, הניתן ע"י מחלקה לשיקום הפה, משלב הרצאות, התנסות מעשית והדגמות קליניות. הקורסים בכאב ושיקום פנים ולסתות הם קורסים עיוניים הנותנים לסטודנטים מבוא לתתי-תחומים אלו.

הקורס קידום בריאות הפה בקרב אוכלוסיות נזקקות ממשיך משנה שעברה, ומאפשר לסטודנטים ליישם את הידע והמיומנויות החדשים שרכשו. בנוסף, המחלקה לרפו"ש קהילתית מפעילה בשנה החמישית פרוייקט דנטלי קהילתי, המשלב בין היתר עבודת שדה ויציאה לקהילה.
 

השנה השישית

בשנה האחרונה ללימודי רפואת השיניים הדגש הוא על הקניית ידע וניסיון קליניים לסטודנטים. בשנה זו הסטודנטים מתנסים בטכניקות טיפול מתקדמות, בקליניקות אינטגרטיביות למתרפאים מבוגרים וילדים כאחד. 
 

בשנה השישית מתווספת לראשונה גם קליניקת תותבות, במסגרתה לומדים הסטודנטים את דרכי הטיפול באוכלוסיה מבוגרת בעיקרה, הזקוקה לתותבות נשלפות, שלמות וחלקיות. התנסות קלינית זו נערכת בקבוצות קטנות בהדרכת מומחים מהמחלקה לשיקום הפה. הרוטציות במחלקות השונות נמשכות תוך תוספת של טיפול בילדים במסגרת רוטציה במחלקה לפדודונטיה. 

המחלקה לרפואת הפה נותנת בשנה זו קורס עיוני בהתמודדות עם מצבי חירום ברפואת שיניים, במסגרתו הסטודנטים יכירו מצבי חירום נפוצים במרפאות שיניים וילמדו לתת להם מענה. המחלקה תעביר גם קורס בסדציה המתמקד בטכניקות הרגעה והרדמה.
 

בסוף השנה השישית הסטודנטים יעברו מבחנים עיוניים בכל הקורסים, הבוחנים את החומר הנלמד לכל אורך השנים הקליניות. בנוסף למבחנים אלה ולדרישות הקליניות השוטפות, יעברו הסטודנטים גם מבחנים מעשיים בחלק מהקורסים, להערכת יכולותיהם המקצועיות.

 לאחר שיעמדו בכל הדרישות הקליניות והאקדמיות, ייבחנו הסטודנטים במבחנים חיצוניים. סטודנטים שיעברו מבחנים אלה יקבלו רישיון זמני לעסוק ברפואת שיניים. על מנת לקבל רישיון עבודה קבוע, על הסטודנטים להגיש עבודת DMD שהיא עבודת מחקר ברפואת שיניים.
 

לבוגרי השנה השישית בהצלחה יוענק התואר ד"ר לרפואת שיניים DMD .​​

לתיאור המלא של הקוריקולום יש לעיין בשנתון האוניברסיטה​​  


website by Bynet Software Systems